Recensie Jip en Janneke de mjoeziekul

Gepost op 20-10-11

“Dames en heren, hier zijn ze dan: de onvolprezen koning en koningin van de mjoeziekul: Jip en Janneke!” Een groots welkom voor Neêrlands meest geliefde kleuterduo. De twee iconen van de Nederlandse kinderwereld maken voor het eerst in zestig jaar hun intrede op het toneel en spelen dat ze in een musical meedoen. Dat het de hoogste tijd werd voor deze hilarische show vol herkenning blijkt tijdens de uitverkochte première in de Haarlemse Schouwburg.

Het begin.

Jip verveelt zich. Dan ontdekt hij een klein gaatje in de heg, besluit zijn hoofd erdoor te steken en ontmoet zijn nieuwe buurmeisje Janneke. De vertrouwde openingsscene volgens de bestseller van Annie MG Schmidt, ware het niet dat Rieks Swarte en Ina Veen hier een flinke twist aan geven. Vader en moeder (Rogier in ’t Hout, Ferdi Janssen, Simon van Leeuwen en Theun Plantinga) zijn veranderd in cartoonesque figuren die vooral druk bezig zijn met zichzelf en elkaar en weinig oog hebben voor Jip en Janneke. Met grappige dansjes, woordgrappen en zichtbaar veel speelplezier weten zij al snel het publiek op de hand te krijgen. Het begin van een wervelende show.

Levengrote handpoppen.

De vormgeving van Jip en Janneke is gebaseerd op de bekende zwart-wit silhouetten van Fiep Westendorp. Twee ingenieus gemaakte levensgrote handpoppen worden prachtig tot leven gebracht door de in het wit geklede Kim van Zeben en Babbe Groenhagen: ze zijn onhandig, ondeugend en vooral hartverwarmend, net echte kleutertjes. Hetzelfde geldt voor Takkie en Siepie die al kwispelend, likkend en sluipend over het podium worden begeleid door de acteurs. Als pendant de acteurs die je zelf absolúút niet als ouders zou wensen; zij zorgen voor een stevige komische omlijsting die vooral de ouders zal aanspreken (of niet).

Revue.

De verhaallijn is zorgvuldig opgebouwd door schrijfster Ellie van Dooren. Er ontpopt zich een soort revue: goed gekozen verhaaltjes worden aan elkaar gepraat en gezongen met als leidraad de seizoenen. De verhaaltjes zijn herkenbaar, simpel, kort en krachtig en worden versterkt door muziek van Fay Lovsky helemaal in Annie MG Schmidt-stijl waardoor ook de jongste bezoekers geboeid blijven kijken én luisteren.

Decor

De Firma Rieks Swart is er weer in geslaagd een meesterlijke vertelvoorstelling neer te zetten welke de fantasie van de toeschouwer op subtiele wijze begeleidt. Het 2-dimensionele decor is met de grootste precisie geheel in de stijl van Fiep Westendorp gemaakt. Verschillende huis-tuin- en straatachtergronden zijn geschilderd op witte lakens en vormen een steeds wisselend coulissenlandschap, gecomplementeerd met ijscokarren, rondvliegende vogeltje, kartonnen huizen en vallende bladeren.

Mjoeziekul

‘Een musical is een toneelstuk dat altijd net iets te lang duurt doordat het wordt onderbroken door dansjes en liedjes’ krijgt Janneke als antwoord op haar vraag tijdens de grand finale wat een musical nu eigenlijk is. Dit geldt absoluut niet voor deze mjoeziekul waarvan Jip en Janneke met recht de koning en de koningen genoemd mogen worden. Wij onderschrijven dan ook graag de kreet van Bos Theaterproducties en Firma Rieks Swarte: “Zanik bij je ouders om dit te gaan zien, of anders zanik je bij je kinderen dat ze mee moeten!”

klik hier om naar agenda met activiteiten-aanbod te gaan
lees meer
Recensie Jip en Janneke de mjoeziekul