Recensie Mauritshuis in het Gemeente-museum: Familiedoeboek

Gepost op 30-08-12

Het Mauritshuis wordt verbouwd en is dicht, maar de Meesters uit het Mauritshuis zijn tot en met 2014 in het Gemeentehuis in Den Haag te zien. Sommige schilderijen, zoals het "Meisje met de Parel" (1665-1667) van Johannes Vermeer, zullen ook nog een internationale tour maken.

Voor kinderen is zaal na zaal schilderijen kijken vermoeiend en veel. Het Mauritshuis heeft voor deze doelgroep acht schilderijen uitgezocht en daaromheen een Familiedoeboek samengesteld. Cultuurbarbaartjes ging met 2 reportertjes dit boek testen in de praktijk. De reportertjes waren (bijna) 4 en 6,5 jaar oud.

Het is leuk en stimulerend dat ook kinderen op deze manier uitgenodigd worden te kijken naar schilderijen. Het Familiedoeboek is een boek dat je samen met je ouders doet. Of je opa en oma. Of andere grote mensen.

Opdrachten

Het boek heeft verschillende soorten opdrachten. Men moet goed kijken naar de schilderijen, je kan erover praten met je vader of moeder of bijvoorbeeld zelf tekenen. Ook kleine spelletjes en zelfs een recept zijn opgenomen. Het zoeken naar de betreffende schilderijen voert je in een hoog tempo langs alle Meesters (geen tijd om te kijken!). Dus wil je zelf ook nog de andere schilderijen kunnen bekijken, is het aan te raden op een ander tijdstip zonder kinderen langs te gaan.

De kijkopdrachten zijn eenvoudig: zoek de plaatjes op het schilderij en markeer die in je boek. De schilderijen zijn opgehangen op ooghoogte van VOLWASSENEN. De kinderen moeten getild worden en natuurlijk is afstand bewaren van de schilderijen een vereiste, maar het "Ijsvermaak" (1610) van Hendrick Averkamp heeft zoveel kleine details dat tillen en niet te dichtbij lastig komen is. Wellicht een krukje neerzetten als oplossing?

Daarna op de grond zitten en de andere opdrachten voltooien, had als resultaat dat de suppoost ons zeer indringend vroeg ergens anders  te gaan zitten. Niet alle zalen hebben geen bankje overigens, dus het is als ouder wel op te lossen.

De tekenopdrachten refereren aan het betreffende schilderij: een "Fruitstilleven met schelp en tulp" van Balthasar van der Ast (1620), nodigt uit om zelf favoriet fruit te verzinnen en te tekenen. De praatopdrachten vloeien hieruit voort, zoals samen een lijst van fruit bedenken, of praten over je eigen keuken en lievelingseten aan de hand van "Keukeninterieur" van David Teniers de Jonge (1644)

Doelgroep

Het boek is voor een brede doelgroep gemaakt. Alhoewel er officieel in staat voor kinderen vanaf 4 jaar oud, is vanaf ongeveer 6 jaar oud praktischer. Voor kinderen vanaf 10 is het waarschijnlijk te simpel. De reportertjes waren zeer enthousiast en deden alle opdrachten met verve. Reken ongeveer een uur tot anderhalf uur om alle opdrachten te voltooien. Dat lijkt best een lange tijd, maar de kinderen zijn bezig en de tijd vliegt voorbij.

Als ouder zocht ik naar informatie, waarom deze schilderijen zijn gekozen en suggesties voor het bekijken van andere schilderijen. De suggesties refereren enkel aan de website van het Mauritshuis en een paar kinderboeken. Anna (6,5) wilde heel graag nog meer kijken en doen. Na de acht schilderijen hebben we zelf een paar uitgekozen en 'gedaan'. Op de Familiedoeboek manier.

Tessa van Deijk (Educatieafdeling van het Mauritshuis) vertelde het volgende wat betreft de selectie van schilderijen:

" Bij de keuze van de schilderijen hebben we onder andere gekeken naar diversiteit in genre (stilleven, portret, landschap, genrestuk en historiestuk), we hebben gekozen voor schilderijen die kinderen vaak aanspreken (waar bijvoorbeeld kinderen of dieren opstaan, of die in een rondleiding/museumles altijd leuk zijn om met kinderen te bekijken). Ook hebben we gekeken naar de locatie van de schilderijen, zodat de opdrachten verspreid gemaakt kunnen worden.

Natuurlijk zijn de andere schilderijen niet minder geschikt en is het vooral heel leuk als kinderen nog meer willen kijken en doen. Omdat we rekening houden met de concentratie- en spanningsboog van de kinderen hebben we bewust een keuze gemaakt voor acht schilderijen."

Voor wie: families met kinderen vanaf 4 jaar  (red.: vanaf 6 jaar)
Talen: het boek is verkrijgbaar in het Nederlands en in het Engels
Kosten: €4,95 (te koop in de Mauritshuis museumwinkel in het Gemeentemuseum)