Museumbezoek met kinderen, hoe pak je dat aan?

Gepost op 12-11-19

Een museumbezoek hoeft niet saai te zijn voor kinderen, in tegendeel, veel musea hebben juist speciale exposities en programma's voor kinderen die het bezoek leuk én leerzaam maken.

Bij het plannen van een bezoek aan een museum, is het handig goed naar het interessegebied van je kind te kijken. Als je een kind hebt dat geïnteresseerd is in kunst of geschiedenis, ga dan zeker naar een kunstmuseum. Maar kan zoon- of dochterlief niet geboeid raken door het expressionisme of Rembrandt, neem hem of haar in plaats daarvan mee naar bijvoorbeeld een natuurmusem, een maritiem museum of misschien wel een speelgoedmuseum.

Probeer je bezoek te plannen op de minst drukke tijden van de dag. Kom vroeg in de ochtend of later, voor het museum sluit, en pas de hoeveelheid tijd die je in het museum wilt doorbrengen aan aan je kind. Sommige kinderen kunnen de hele dag rondrennen in een museum, terwijl anderen zich gaan vervelen na een uur. Als je meerdere delen van een groot museum wilt zien, overweeg dan het bezoek op te breken in twee dagen. En ga natuurlijk een taartje of iets anders lekkers eten in het museumrestaurant of laat kinderen na afloop iets leuks uit zoeken in de museumwinkel, zo hebben ze iets om naar uit te kijken.

Als ouder/ verzorger kan je een museumbezoek op een laagdrempelige manier voorbereiden en het museumbezoek nog leuker en beeldender maken voor kinderen. Hieronder een aantal tips:

  • Ga in gesprek over kunst en musea. Om niet te veel te sturen kan je kinderen eerst woorden laten noemen waar ze aan denken als ze het woord ‘museum’ horen.
  •  Vervolgens kan je ze de volgende vragen voorleggen: Wie is wel eens in een museum geweest? Wat voor een museum was dat en wat heb je er gezien? Welke regels zijn er in het museum? Wat mag wel en wat mag niet? Wat zie je allemaal in een museum?
  • Vaak zijn musea opgebouwd uit een collectie verzamelingen. Wie verzamelt er iets? Hoe bewaar je je verzameling? Ben je er zuinig op?
  •  Praat met de kinderen over de verzameling die in het museum te zien is: bijvoorbeeld een verzameling van kunst. Een kort gesprek over kunst kan volgen: wat is kunst eigenlijk? Waar zie je allemaal kunst?

Net zo belangrijk als de voorbereiding is ook de afronding van het museumbezoek. Vragen die je na afloop kan stellen zijn:

  • In welk museum ben je geweest?
  • Wat was daar te zien?
  • Welke opdracht/ speurtocht/ workshop heb je toen kregen/ gedaan
  • Wie kan zich de kunstwerken/ objecten nog herinneren? Kun je die beschrijven?
  • Als laatste opdracht kan je de kinderen vragen een tekening te maken van het kunstwerk of object dat hen het meeste is bijgebleven.