Recensie Waterwolf (6+) Tafel van Vijf

Gepost op 02-01-12

Gezien: 29-12-2011, Toneelschuur Haarlem, Lange Begijnenstraat 9, Haarlem

Tournee: Utrecht,Amersfoort, Den Haag, Dordrecht, Kampen, Ijmuiden, Arnhem.

Waterwolf van Tafel van Vijf gebruikt acteurs, marionetten, prachtige filmbeelden en experimentele instrumenten en liedjes om een oer-Hollands thema op het toneel te brengen.

Water. Bestaat er een Hollandser thema? In de voorstelling Waterwolf van Tafel van Vijf staat het water centraal. De angst, de fascinatie en het eeuwige gevecht tegen water. Vader, moeder en zoon wonen achter de dijk. Vader is in de watersnoodramp zijn familie verloren. Daarom mogen moeder en zoon niks met water te maken hebben. Het kind moet zich wassen in zand en zout. Maar moeder denkt er anders over. Zij is ooit aan komen waaien in een storm en zoekt het water op wanneer het regent. Zij kent ook veel waterliedjes. Deze liedjes en regendruppels deelt zij stiekem met haar zoon, die met zwemvliezen geboren is. Ook hij voelt zich aangetrokken door het water. Uiteindelijk is de aantrekkingskracht van het water te groot en besluit hij te gaan zwemmen in een grote storm. Het loopt allemaal goed af!

In Waterwolf wisselen acteurs en marionetten elkaar af, waarbij de acteurs tevens de poppenspelers zijn. Het decor is woest met zandzakken, film en houten bedden. Muziek en zang nemen een prominente plaats: het stuk zit vol mooie liedjes en (zelfgemaakte) instrumenten als druppelaars, een ijsblokjesorgel en  snaar/percussie instrumenten.

Helaas verlies je als toeschouwer halverwege het stuk de aandacht. Dit komt doordat er veel gebeurt op het toneel. Je weet soms niet waar te kijken: muziek, spel, poppen, film, zwarte wolven. En voor de doelgroep is het dan iets te abstract. De leeftijdsaanduiding van 6+ zou mijns inziens naar boven aangepast moeten worden. In de reportersgroep van 6, 7, 8 en ook een 11-jarige was de verwarring van het gezicht af te lezen.

Daarnaast is de wisseling tussen mens en pop niet altijd zorgvuldig, waardoor poppen soms opzij liggen te wachten terwijl de mensen kibbelend op het toneel staan. Levenloze poppen doen het niet goed op het toneel.

Een laatste puntje is de minimale interactie met het publiek, terwijl de effecten en muziek dit wel in eerste instantie uitlokken. De prachtige film en de innovatieve muziek maken veel goed, óók bij de jongsten in het publiek. Na afloop vraag ik de reporters of duidelijk was waar het stuk over ging. “Water”. Dat zit wel goed.

Marleen Hiemstra